Menu

piątek, 10 stycznia 2014

Awokado i guacamole

Awokado było dla mnie owocem tabu jeszcze do niedawna. Nigdy nie interesowałam się owocami, znałam te "standardowe"- pomarańcze, mandarynki, banany, jabłka, gruszki... Awokado poznałam kiedy zaczęłam poszukiwać składników do sushi. Później miałam okazje jeść pastę na kanapki z awokado. Oczywiście  słyszałam o nim wcześniej, ale stwierdziłam : "niech sobie jest".
Samo w sobie jest dość nijakie w smaku i "tłuste", ale po krótkim researchingu dowiedziałam się o wielu możliwościach jego zastosowania. Posiada ono wiele witamin i wartości odżywczych, dzięki czemu pozwala nam dbać o zdrowie i urodę. Przez niektórych uznawane jest jako pożywienie doskonałe :) Już Aztekowie uważali je za "masło Boga". Tłusty z pozoru miąższ wykazuje właściwości odchudzające. Awokado zawiera dużo witaminy E, która neutralizuje wolne rodniki. Jest w nim także dużo potasu, który dotlenia mózg, poprawia koncentrację i procesy myślowe. Jest on bogatym źródłem folianów, dba o prawidłowy przebieg procesów metabolicznych, uczestniczy w powstawaniu czerwonych krwinek oraz usprawnia funkcjonowanie układu trawiennego. Nic tylko włączyć ten cudowny owoc do naszej diety :)
W sumie pewnie wielu zdziwiłoby się, że to owoc a nie warzywo, bo w końcu nie jest ani odrobinę słodkie.


Przypadkiem natrafiłam na przepis na guacamole- typowe meksykańskie danie, pasta złożona z awokado i dodatków. Zainteresował mnie na tyle, że popędziłam do sklepu szukać awokado.
Idealny owoc nie może być twardy, skórka musi delikatnie uginać się pod naciskiem palców. W środku znajduje się duża pestka, dlatego należey rozciąć awokado dookoła do samej pestki, a następnie delikatnie przekręcić dwie połówki względem siebie. Pestkę najlepiej wyciągnąć wbijając w nią nóż. Owoc obieramy, a z miąż wykorzystujemy jak tylko chcemy.

GUACAMOLE

Składniki:
1 awokado, obrane, bez pestki
1 łyżka soku z limonki
1/2 szalotki (lub mała cebulka), drobno pokrojona
1/2 ząbku czosnku, roztartego nożem i posolonego
sól i świeżo zmielony pieprz
2 - 3 łyżki oliwy z oliwek
1 łyżka posiekanej kolendry
papryczka chili

Awokado obieramy, miąż skrapiamy sokiem z limonki (działa jako przeciwutleniacz, dzięki czemu awodado nie ściemnieje- w sumie moje i tak ściemniało :( ), a następnie ugniatamy do uzyskania pasty. Czosnek, cebulkę i papryczkę siekamy drobno- ja użyłam do tego blendera ręcznego (specjalna część do siekania na drobne części), a następnie mieszamy je z pastą awokado. Nie przesadzajcie z cebulą, bo może ona nadacć gorzki smak paście. Całość doprawiamy solą i pieprzem, dodajemy oliwę z oliwek, kolendrę (ja niestety nie znalazłam jej w sklepie). Pasta gotowa :) Nadaje się jako dodatek do nachosów, tortilli, a także do jedzenia na pieczywie. Polecam spróbować!










Inną pastą z awokado jest pasta z jajkami, super opcja- wypróbowana!

PASTA AWOKADO Z JAJKAMI

Składniki:
1 awokado, obrane, bez pestki
• 2 jajka ugotowane na twardo
• 1 łyżka soku z cytryny
• ząbek czosnku,starty na tarce i posolonego
• sól i świeżo zmielony pieprz
• 1 łyżeczka oliwy z oliwek
 • łyżka majonezu

Ugotowane i ostudzone jajka kroimy drobno (ja siekałam w blenderze), czosnek ścieramy na tarce, bądź przeciskamy przez praskę, a następnie solimy. Awokado obieramy, polewamy sokiem z cytryny, siekamy drobno (to też robiłam to w blenderze). Wszystkie składniki mieszamy, dodajemy oliwę, majonez, doprawiamy do smaku. Jemy na chlebku. Jest pycha! :)

Zachęcam do wypróbowania awokado, smacznego!

1 komentarz:

  1. Siema, również polecam te pastę z jajkami i można jeszcze z zielonym groszkiem , no i oczywiscie z MAJONEZEM :D:D ,polecam

    OdpowiedzUsuń