Menu

piątek, 17 stycznia 2014

Buty do biegania




     Temat skierowany do osób, które biegają, zaczynają biegać lub zamierzają zacząć. W pierwszej kolejności gratulacje! :) Bieganie jest sportem wymagającym dużej motywacji i samozaparcia w dążeniu do celu. Wiem o tym, bo mój początkowy zapał w tej chwili gdzieś się wypalił i na prawdę potrzebuję dużo motywacji, żeby zebrać się na bieganie, biorąc pod uwagę, że jest zimno i ciemno.
       Buty do biegania są najważniejszą częścią stroju do uprawiania tego sportu. W tej chwili tematyka ta wydaje mi się oczywista, mimo, że nie jestem profesjonalnym biegaczem. Na początku swojej przygody z bieganiem nie do końca wiedziałam o co chodzi z tymi butami. Byłam dumna zakupując specjalne obuwie do biegania firmy Kalenji- po założeniu czuć było komfort, dopasowanie do stopy. Jednakże gdy zaczęłam biegać często i na dłuższych dystansach niestety zdarzało mi się odczuwać ból w kostkach, kolanach, ścięgnach i mięśniach. Myślałam, że tak już jest, w końcu wysiłek to wysiłek. 
    Jeżeli wierzyć temu co wyczytałam w internecie, podczas biegu na nasze stopy działa obciążenie trzykrotnie większe niż nasza masa ciała. Wystarczy szybko przeliczyć, żeby stwierdzić, że to sporo. Dodatkowo uciążliwym czynnikiem jest twarde podłoże - najlepiej byłoby biegać w lesie, a nie po asfalcie. Jednak dla osób mieszkających w mieście może to być problemem. W takim wypadku odpowiednio dobrane obuwie w pewnym stopniu chroni nasze stawy, zapewniając amortyzację i stabilizację. Co ciekawsze okazuje się, że to jakie obuwie będzie dla nas najlepsze, zależy od pracy naszej stopy podczas chodzenia lub biegania.
Pronacja to sposób w jaki stopa obraca się do wewnątrz, gdy chodzimy lub biegamy. Każdy z nas ma większa lub mniejszą pronację, wszystko jest detrerminowane przez matkę naturę. Pronacja nie jest zła, od niej po prostu zależy, w jaki sposób biegamy :) Dobór nieodpowiednich butów może zwiększyć prawdopodobieństwo urazu.
W celu określenia "rodzaju" stopy jaką mamy, możemy wykonać prosty test wodny. 

Test wodny

    Potrzebujemy czystej kartki papieru. Stopę moczymy i stawiamy na kartce- odcisk, który zostawi Twoja stopa mówi o tym jakie masz sklepienie, a to z kolei powizane jest z pronacją i supinacją. Jeżeli więc zauważysz na kartce:
  • pełny odcisk stopy znaczy, że masz niskie sklepienie i prawdopodobnie pronujesz zbyt mocno,
  • brak odcisku lub tylko cienki pasek łączący palce i piętę oznacza, że masz wysokie sklepienie, co może wiązać się z supinacją,
  • średni odcisk oznacza, że masz normalną pronację, czyli stopę nautralną.




   Test na określenie rodzaju stopy można wykonać też w profesjonalnych sklepach z obuwiem biegowym. Polega on na monitorowaniu za pomocą kamery zachowania stopy podczas biegu na bieżni, a następnie analizy w zwolnionym tempie. Profeslonaliści z pewnością za darmo sprawdzą Wam rodzaj stopy i doradzą jakiego obuwia szukać.

Już wiesz jakie masz podbicie?
  • NORMALNE PODBICIE - wybieraj buty z systemami stabilizującymi - (Stability). Są to buty będące mieszkanką trzymania i tłumienia wstrząsów. Zwykle o lekko zakrzywionym kształcie z podeszwą wykonaną z dwóch materiałów o równej zawartości.
  • NISKIE PODBICIE - wybieraj buty z systemem podtrzymującym (Motion- Control), czyli trzymające. Są to buty sztywne, kontrolujące ruch stopy, o prostym kształciem charakteryzują suę trwałością i nieco większym ciężarem.
  • WYSOKIE PODBICIE - wybieraj buty z systemami amortyzującymi (Cushioned). Miękkie buty o elastycznej podeszwie, zwykle z wkładkami amortyzującymi i o lekko zakrzywionym kształcie. But amortyzujący pozwala stopie na swobodny ruch i chroni ją przed wstrząsami powodowanymi uderzeniem o podłoże.
    Kolejną ważną rzeczą jest dobranie rozmiaru buta. Powinniśmy mieć ok. 0,5 cm luzu dla palca, więc rozmiar powinie być nawet o rozmiar większy. Podczas biegu stopa cały czas przesuwa się w bucie, a cykliczne wielokrotne naciskanie paznokcia na but może prowadzić do nieprzyjemnego efektu jakim będzie ból, zsinienie, a nawet utrata paznokcia.
   Ważne jest przymierzenie buta przed zakupem, musi mieć odpowiedni luz, ale nie może spadać z nogi, ani też stopa nie może się w nim przesuwać, bo może to spowodowac bolesne pęcherze czy też otarcia.

  Test na bieżni wykazał, że ja jestem właścicielką stopy lekko pronującej, dlatego też zaopatrzyłam się w buty stabilizujące Adidas Response Stability 4 - kosztowały ok. 260 z, więc nie tak tanio. Jednakże i tak taniej niż więkzość butów. Ale myślę, że jak się biega, to warto zainwestować. W końcu inwestujemy w swoje zdrowie i sprawność. Z butów jestem w zasadzie zadowolona, przebyły ze mną trochę kilometrów. I co ciekawsze, od ich stosowania problemy z bólem stawów, ścięgien czy też mięśni zniknęły :) Nawet jak biegam dłuższy dystans po dłuższej przerwie. Rozmiar mam aż o 2 numery większy niż ten który noszę zazwyczaj, ale sugerowałam się długością wkładki, która jest o 0,5 cm dłuższa niż moja stopa.

A to moje butki:



    Można zauważyć jak gruba jest podeszwa buta, znajduje się w niej cały system stabilizujący. Mimo, że czuję się w nich jak wielka stopa i nie powalają kolorystycznie, to są godne polecenia dla biegaczy amatorów takich jak ja, bo w porównaniu ze zwykłymi butami zdecydowanie zwiększają komfort biegania zarówno w trakcie, jak i po nim :) Oczywiście nie reklamuję tu tego konkretnego obuwia, proponuję każemu udać się do sklepu, sprawdzić rodzaj stopy, spytać specjalisty o dostępne modele i ich ceny, poczytać troszkę opini w internecie i wtedy wybrać idealny model :)

Kupujcie butki i do zobaczenia na trasie!


Strony z których skorzystałam:

www.darszpiku.pl
www.treningbiegacza.pl
www.bieganie.pl



2 komentarze: